وام یک میلیارد تومانی مسکن، از کی پرداخت

محمود شایان در این مورد توضیح داد: با توجه به وضعیت بازار مسکن، پیشنهاد افزایش وام خرید مسکن از محل اوراق حق‌تقدم را به شورای پول و اعتبار ارايه کرده‌ایم.

وی ادامه داد: این پیشنهاد توسط بانک مرکزی در حال بررسی است و امیدواریم شورای پول و اعتبار با افزایش سقف وام خرید مسکن از محل اوراق موافقت کند.

وی در پاسخ به این پرسش که چه میزان افزایش وام مذکور را پیشنهاد داده‌اید، یادآور شد: این موضوع باید بررسی شود و پس از نهایی شدن آن را اعلام خواهیم کرد.

مطالعه بیشتر: وام یک میلیاردی خرید مسکن جوانان / شرایط دریافت وام جوانان چیست؟

مبلغ وام خرید مسکن از محل اوراق حق تقدم

در حال حاضر مبلغ وام خرید مسکن از محل اوراق حق تقدم در تهران 200 میلیون تومان برای زوجین است. همچنین متقاضی می‌تواند 40 میلیون تومان نیز وام جعاله دریافت کند که مجموع وام به 240 میلیون تومان افزایش می‌یابد.

این وام در مراکز استان و شهرهای بالای 200هزار نفر برای زوجین 160 میلیون تومان و برای سایر شهرها 120 میلیون تومان برای زوجین است.

نرخ سود تسهیلات خرید مسکن از محل اوراق حق تقدم برای مناطق خارح از بافت فرسوده شهری 17٫5 درصد و در مناطق بافت فرسوده شهری 16 درصد است.

میزان اقساط ماهانه وام 200 میلیون تومانی خرید مسکن در شهر تهران حدود 3٫3 میلیون تومان است. میزان سود این وام در بازپرداخت 12 ساله حدود 280 میلیون تومان خواهد بود.

وام خرید مسکن افزایش می‌یابد؟

وام یک میلیارد تومانی مسکن، از کی پرداخت می‌شود؟

تنها بانک تخصصی در بخش مسکن چند روز قبل در خبری از موافقت شورای پول و اعتبار با افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن از محل حساب سپرده پس‌انداز مسکن جوانان به یک میلیارد تومان خبر داد.

بر این اساس دارندگان حساب پس‌انداز مسکن جوانان که از سال 1400 اقدام به افتتاح این حساب کنند، در یک دوره انتظار 5 تا 15 می‌توانند از تسهیلات مرتبط با این حساب بهره مند شوند.

نرخ سود این تسهیلات برای کسانی که 5 سال ماهانه اقدام به واریز 200 هزار تومان کنند، شش درصد است.

ولی در پایان سال پنجم (سال 1405) در تهران 400 میلیون تومان، در شهرهای بزرگ و مراکز استان 350 میلیون تومان و سایر شهرها 300 میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن دریافت خواهند کرد.

مطالعه بیشتر: وام یک میلیاردی خرید مسکن جوانان / شرایط دریافت وام جوانان چیست؟

نرخ سود این تسهیلات برای کسانی که در پایان سال پانزدهم اقدام به دریافت آن کنند، 9 درصد است.

ارقام واریزی دارنده این حساب در پنج سال اول ماهانه 200 هزار تومان، در سال‌های ششم تا دهم هر ماه 300 هزار تومان و در سال‌های یازدهم تا پانزدهم نیز ماهانه 400 هزار تومان است تا بتواند وام یک میلیارد تومانی را در پایان سال پانزدهم دریافت کند.

رقم وامی که از محل حساب مذکور (حساب پس‌انداز مسکن جوانان) به کسانی که در سال جاری اقدام به افتتاح حساب کرده‌اند، داده می‌شود، در پایان سال پانزدهم (سال 1415) در تهران یک میلیارد تومان، کلانشهرها 850 میلیون تومان و سایر شهرها 700 میلیون تومان است.

مطالعه بیشتر: جزيیاتی از وام جدید مسکن جوانان / چه کسانی می‌توانند وام میلیاردی بگیرند؟

وام یک میلیاردی چند سال دیگر پرداخت می‌شود؟سال گذشته هم شورای پول و اعتبار با افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن از محل حساب پس‌انداز مسکن جوانان تا 400 میلیون تومان در پایان سال پانزدهم موافقت کرده بود.

به عبارت دیگر، اگر کسانی که سال 1399 این حساب را افتتاح کرده‌اند، در سال 1414 تنها 400 میلیون تومان وام مسکن می‌گیرند اما کسانی که سال 1400 این حساب را باز کرده‌اند، در سال 1415 یک میلیارد تومان دریافت می‌کنند!

اقساط ماهانه 9 میلیون تومانیبر اساس اعلام بانک مذکور، بازپرداخت تسهیلات یک میلیارد تومانی مسکن، 20 ساله است.

با این حساب رقم اقساط آن ماهانه 8 میلیون و 997 هزار و 259 تومان خواهد بود.

وام گیرنده در پایان سال بیستم، 2 میلیارد و 159 میلیون و 342 هزار تومان به بانک برمی‌گرداند که با کسر یک میلیارد تومان اصل وام، یک میلیارد و 159 میلیون و 342 هزار تومان آن سود این تسهیلات خواهد بود.

منبع: مهر

وام یک میلیارد تومانی مسکن، از کی پرداخت می‌شود؟

دیدگاهتان را بنویسید